2020/01/21

Precise switching

Valve control with holding current reduction

The valve control module VAEM from Festo makes precise switching of solenoid valves easier than ever. Up to 8 channels can be parameterised individually. A time resolution of only 0.2 ms and control of the valves via current – not voltage – ensure high precision, e.g. for dispensing applications. The holding current reduction saves energy and minimises heat input.

Customers currently wishing to implement holding current reduction or control solenoid valves very precisely have to design the relevant control electronics themselves. The valve control module VAEM is extremely easy to parameterise thanks to its RS232 interface – and via a GUI. This simplifies the configuration and control of solenoid valves, as the settings for the inrush and holding currents as well as the respective time constants can be defined independently for each channel. The module also improves the precision of the switching behaviour of the valves, as it is controlled by current rather than voltage. The dispensing process is controlled via an external trigger signal or the communication interface.

Its compact form makes it suitable not only for bench-top devices in laboratory automation, but also anywhere where solenoid valves are used. The valve control module VAEM is ideal for controlling dispense heads, as each channel can be controlled individually. Users can therefore calibrate even the smallest manufacturing tolerances or viscosity differences and achieve above-average tip-to-tip coefficients of variation.

Festo è sia un attore globale che un'azienda indipendente a conduzione familiare con sede a Esslingen am Neckar in Germania. Fin dagli inizi Festo ha stabilito degli standard nella tecnologia dell'automazione industriale e nella formazione tecnica, contribuendo così allo sviluppo sostenibile dell'ambiente, dell'economia e della società. L'azienda fornisce tecnologia di automazione pneumatica ed elettrica a 300.000 clienti dell'automazione di fabbrica e di processo in oltre 35 industrie. Il settore LifeTech con la tecnologia medica e l'automazione di laboratorio sta diventando sempre più importante. I prodotti e i servizi sono disponibili in 176 paesi del mondo. In tutto il mondo, circa 20.000 dipendenti in 61 paesi con oltre 250 filiali hanno generato un fatturato di circa 2,84 miliardi di euro nel 2020. Di questo, circa l'8% viene investito annualmente in ricerca e sviluppo. Nell'azienda che apprende, le misure di formazione e sviluppo rappresentano l'1,5% del fatturato. Festo Didactic SE è un fornitore leader di istruzione e formazione tecnica e offre ai suoi clienti in tutto il mondo soluzioni complete di apprendimento digitale e fisico nell'ambiente industriale.